tirsdag 11. september 2012

Når kaffen sveller i filteret ..

.. er det et bra tegn.
Nå er det lenge siden sist gang jeg fikk laget et innlegg. Det betyr slettes ikke at jeg ikke har hatt god kaffe å nyte.
Nå på sen sommeren og høsten har det blitt mye forskjellig kaffe. Jeg var så heldig at min kone kom hjem med en bærepose med; KAFFEPRØVE fra Lillian Balestad i Kritiansand.
Her var det 8 stk. 250 grams poser med diverse kaffe. Noen av disse er det bare de tomme posene igjen av, slik som; Old Brown Java, Costa Rican Tarrazu, Indian Mysore og Mayfair Blend. Borte alt sammen, det er et godt tegn. Da har kaffen vært god og flere enn meg har fått smake.
De få sommer kveldene vi har kunnet sitte ute har det blitt servert kaffe, og med god kaffe kommer mmmm lydene.
Nå sitter jeg å nyter en Monsooned Malabar fra Cemo. Den sveller fint i filteret når vannet hells over og den får tid til å blomster i 30 sekunder. Ingen bitteret, men deilig kaffe smak, med en fyldig fin etter smak. Ganske så godt.
Det har blitt flere indiske kaffe nytelser i sommer som, Mørkbrendt Malabar fra den Gyldne Bønne, Monsoned Malabare fra Crema, Indian Mysore fra  Tea and Coffee og nå Monsoned Malabar fra Cemo.
Felles trekkene er vel lite/ingen syglighet bitterhet, rund fyldig kaffe smak, god ettermak. For å sitere vetrinæren som serverte Crema sin kaffe; Jeg har valgt denne, vil ikke har bitter heten som er i andre kaffe varianter.
Heldigvis er det mye uoppdaget kaffe for meg fremdeles så jeg gleder meg til nye kaffe nytelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar