søndag 15. april 2012

Hvordan jeg bruker min Zero brygger

Jeg har hatt min Zero brygger noen uker. Og har fortalt mange om denne måten å tilberede kaffe på siden jeg fikk den.
Dette utstyret bruker jeg til Zero brygging;
  • En kaffe kvern (Wilfa)
  • Digital kjøkkenvekt
  • Zerobrygger (filterholder og serveringskanne)
  • Vanlig kaffefilter
  • Desiliter mål
  • KAFFE
Hjemme koker jeg vann i en liten kjele. Koker mer vann enn jeg skal bruke til kaffe.
  • Jeg setter filterholderen på serverings kannen, setter i et filter, tømmer på 2-3 dl kokende vann for å forvarme kannen og filter holder. Så har jeg da også sett på Friele reklamen at da tar man papir smaken av filteret.
  • Mens kannen varmes opp, skrur jeg av varmen på vannet, lar det stå i kjelen med lokk på. Veier opp riktig mengde kaffe bønner, 28 gr til 4 dl. Kverner bønnene.
  • Husk å tømme serverings kannen for det vannet du har brukt til forvarming. Glemmer du det blir det søl og dårlig kaffe .....
  • Gir vannet et oppkok, tømmer serverings kannen for vann, setter filter holderen på igjen, tømmer nykvernede bønner i filteret. Nå kan du nyte lukten igjen av ny malt kaffe.
  • Måler opp riktig mengde vann (har kjøpt et DL mål i rustfritt stål), tømmer vann over kaffen. Har forsøkt å røre med en teskje, men vær forsiktig. Kaffefilteret er vått og tåler ikke så mye. Tøm på vann sakte og rolig langs kantene av filter holderen. Sirkulære bevegelser. I et kaffeklubb møte diskuterte vi hvorfor gjøre en det? Jo, for ikke å lage krater i kaffe filteret. Med fire dl vann tar det snaue 4 minutter om kaffen har riktig malings grad.
  • La alt vannet renne gjennom filteret før du løfter av filter holderen.
Vi har forsøkt oss med ulik malings grad og med forskjellige kverner. Se på gruten i filterert når du heller på vann, se på klokken, juster ligg på malings grad om nødvendig. Finn ut hva som passer deg, hvordan du liker det.

Så det viktigste, prøv kaffe fra flere brennerier, ulik brennings grad, fra 'alle verdens' land. Det er myyyyye god kaffe. Det som du synes smaker bra i en presskanne, smaker ikke nødvendig vis like godt i en zero brygger.

Det er en brukerveiledning her til Hario brygger som Kaffa selger i sin nettbutikk.

Ha en god kaffe nytelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar