tirsdag 2. oktober 2012

Det er lurt ..

Hjemme cupping.  Lippe - Don Juan Guerrero
Det er lurt å ta med seg kaffen i sekken når en går på tur, i hvertfall når du planlegger en kaffe nytelse mens du er på tur. Det ble en fin skogs tur i et vakkert høstvære, men noen kaffe nytelse ble det ikke. I sekken hadde jeg stormkjøkken, brensel, vann og matpakke. Den tilmålte , grov kvernede kaffen som skulle bli til nydelig koke kaffe, stod igjen hjemme på kjøkken benken.
Det ble altså ikke noen test av Lippe - Don Juan Guerrero (Domenikanske Rep.)

Da var det ganske lurt at jeg hadde gjort en cupping hjemme før jeg gikk på tur. (14 gr. kaffe, 2 dl vann). Trekkes i 4 minutter.   
Jeg synes dette er en ren, uklompleks smaks opplevelse. Det dufter herlig når man får det første sniff fra posen, og de lyst brente bønnene kommer til syne. Det dufter herlig når den males og tilberedes.
En mild, rund, litt søtlig smak. Litt slik mango søt? Den er svakt, svakt syrlig ,med lang god etter smak.

Så en runde med Chemex brygg, da får den en litt annen karakter. Jeg synes det er en deilig kaffe å sitte å nyte sammen med morgenavisen i helgen.
Anbefales! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar