mandag 31. desember 2012

Årests siste ….


Chemex, vekt og presskannen (som er tatt frem for anledningen)
I februar ble blog’en realiet. Noen kompiser og meg hadde snakket om en kaffeklubb, og slik ble det både blog og kaffeklubb. Så skjer ting egentlig ganske raskt. Jeg får en epost med link til en avisartikkel, og vips så er jeg hos Kaffa for å kjøpe kaffe bønner. Det var veldig gøy og et vende punkt for kaffe nytelse. Denne dagen på Kaffa treffer jeg Per og Rune, de spør hva slags/hvordan jeg liker min kaffe. Jeg svarer omtrent slik; kraftig, svart som natta, tilberedt på press kanne. Hvorpå de svarer at slik kaffe har de ikke! Jeg blir nok målløs et sekund eller to. Så kommer de med en pose Helsar de Zarcero og de sier dette er den mørkeste de har. Dette blir starten på en deilig reise i kaffe nytelser. Det har blitt mye god kaffe, mange gode nytelser men også noen bommerter underveis.

Kan ikke si at jeg har EN favoritt, det er mye god kaffe. En type er bra om morgenen en annen passer til en rolig helge frokost med avisen, en annen på tur.

Kaffe til nyttårsaften cupping
Så har det kommet til litt brygge utstyr under veis, nå er det svært lenge siden presskannen har vært i drift her hjemme. Det brygges på ulike filter dryppere, manuele bryggere om du vil,slik som Zero, Hario V60 og Chemex + litt på mokka kanne. Nå i julen kom også en Aeropress inn på kjøkkenet, veldig fornøyd så langt.
Ved siden av driver jeg utstrakt kaffe misjonering, til alle som vil høre og de som ikke vil får også en dose.
Kan med sikkerhet si at det er flere kaffe nytere nå, at det er flere som setter pris på å nyte en god kaffe.  Forleden dag på jobb tilbød jeg Bendek en kaffe etter lunsj. Han hadde besøk så han bestilte kaffe til to. Slik ble det. Når den ble servert sa Bendek til sitt besøk; Det du får nå er nydelig kaffe, nøye veiet opp og tilberedt med stor lidenskap. Det falt i smak!

Til og med damemagasitet HENNE har funnet blogen. I en liten artikkel i nr. 12 på side 247 finner du det.


Nyttårsaften’s cupping
Kaffa - Esmeralda, Panama, Boquata. Art: Geisha
Geisha kaffen har jeg bare såvidt lest lest om, fikk litt i en pose på kaffa til test.
Lys brent, herlig aroma. Litt svakt syrlig, frisk fin ettersmak, delig. Noe søtt som jeg ikke helt kan definere. Nydelig
Nå faller temperaturen litt og den endrer karakter, flere smaks nyanser av noe søtt ,nye herlige smaker frem kommer. Den får en fin, svak syrlig ettersmak som endrer litt karakter, fra litt syrlig mot noe søtlig. Virkelig en kaffe til å nyte! Har heldigvis litt bønner igjen.
Mer om denne på Kaffa sine sider HER

Stockfleths - Santa Rita, El Salvador. Art: Bourbon (brent hos S&H)
Er litt mørkere i farge en Kaffa sin Geisha. En rundere syrlighet, flott god ettersmak som henger i en stund. Når temperaturen faller, synes jeg denne beholder samme smaksbilde. En enklere kaffe, lett å like.
Stockfleths sine sider er under oppdatering, ingen link tilgjengelig.

S&H - Muchoki AB, Kenya. Art: SL28 og SL 34 (våtforedlet)
Denne er espresso brent og passer ikke helt sammen med de to andre som cuppes.
Kraftfull, lite syrlighet. God.
Kan tenke meg at denne kunne passet fint som aeropres eller presskanne når du vil ha en kraftig kaffe å våkne på
Dette minner meg litt mer om mine smaks preferanser jeg hadde før jeg traff Per og Rune hos Kaffa første gang.

Mer om denne på S&H sine sider HER



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar