onsdag 2. mai 2012

Har hilst på Omar Viveros


I kveld hadde Kaffa invitert til åpent hus. Jeg var der!

Må bare begynne å taste litt om dette fra mobil telefonen. Kameraet glemte jeg hjemme, det var litt ergerlig. Men Robert hos Kaffa tok bilder, så det er nok på web om ikke lenge.

En kveld tidligere skrev jeg om en ekstra dimensjon, og det inntrykket er forsterket etter kveldens samling.

Jeg kan ikke spansk, og heldigvis ble det tolket, og det ble vist bilder. Veldig fascinerende å høre hvordan de steller, dyrker, plukker, tørker og foredler kaffe av høy kvalitet. Høre kaffe bonden Omar Viveros fortelle. Hvorledes han har forbedret enkelte av prosessene under fermentering og tørking av kaffe bønner, slik at hans kaffe holder høy kvalitet. Hvorledes samarbeidet mellom kaffe dyrker, kaffe eksportør og Kaffa fungerer, slik at vi som kaffe nytere til sist kan kose oss med Omars gode kaffe her hjemme. Flere kaffe nytere burde vært der!

Og for første gang var jeg med på Cupping! Slurping av kaffe fra skje, uten å drikke, bare smake. Ganske gøy, er ikke så god at jeg kan kjenne de ulike frukt smakene fra hverandre. Kjenner igjen litt av teknikken fra et vinkurs i Saint-Émilion jeg var på for leeenge siden. Små raske super, lite kaffe og mye luft inn i munnen. aromaen til å bre seg og smaksorganene til å jobbe. Av de 7 sortene som ble satt frem (alle av ypperste slag), var Omar's kaffe blant e av mine 3 favoritter.
Omar Viveros

Og jeg handlet kaffe, deriblandt kaffe fra ....... Omar Viveros. Den åpnes ikke før til lørdag!

Takk til Kaffa som var vertskap for dette flotte arrangement.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar