lørdag 3. mars 2012

Dagen blir enda bedre!

Det er en flott dag, starter med nydelig kaffe og en god frokost. Det var en annonse i aftenposten i går for Mat og Drikke festivalen FORSMAK. Vi betemmer oss for å ta en tur, og på listen over utstillere er kaffe brenneriet Solberg og Hansen. Det blir mitt hovedmål. Vi finner frem og kommer oss til VULKAN hvor arrangementet finner sted. Behøver vel ikke si hvor jeg gikk først.
Det er mye folk, stor trengsel, jeg kommer frem til disken hvor det deles ut amaks prøver på en Kenya og en Colombia kaffe. Jeg går til Presskanne utdelingen. Presskannen er jo min favoritt. Kenya varianten synes jeg ikke så mye om, litt tam smak, treffer meg litt for langt frem i munnhulen og ikke så mye etter smak som jeg ønsker meg. Nestemann, Columbia regner jeg nærmest for å være 'bankers'. Fyldigere smak, litt syrlig, fin ettersmak som henger lenger bak i munnen. Så langt alt vel, men jeg har lyst å snakke litt mer med spesialistenen om kaffe.
Rett ved siden av står Willy og brygger kaffe på en Zero brygger.
Og vil kommer heldigvis i prat. Vi snakker om kaffe, jeg spør hvorfor brygge med en slik ZERO brygger? Kort fortalt er det er en porselens filter holder, og en poselens kanne, der man selv heller vann over kaffen. Vi snakker om kaffe og tilberedning. Jeg får smake nytraktet kaffe fra Zero bryggerne, Colombia varianten. De samme bønnene som jeg nettop har smakt fra presskanne brygg. Ikke hadde jeg trodd at det var slik. Det er som å få en helt annen kaffe. Det litt sylige er borte og en rund nyyydelig kaffe brer seg i munnen, med en god ettersmak.
Går derfra med en Zero brygger og ny kaffe kvern.

(Har spurt pent om vi kan flytte kakketrakteren og heller ha kaffekvernen der. Tror det skal gå.)

2 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du likte kaffen og utstyret. Grattis med ny kvern og håndbrygger, god investering.
    Vi må finne en dag du kan komme innom brenneriet, så lager vi litt espresso på det beste utstyret.

    ciao willy

    SvarSlett
  2. Kaffe trakteren er ute av kjøkkenet! "Pensjonisten" har fått ny tilværelse i spiskammerset.

    SvarSlett