søndag 15. april 2012

Dagens første kaffe er Indisk

Innlegget fra Påskeaften skriver jeg om et møte med Indisk Monsooned Malabar fra det lokale kaffebrenneriet, Cemo i Søgne.
Synes ikke jeg fikk god kaffe ut av den kaffen på min zerobrygger. Har forsøkt flere ganger hjemme med samme resultat. Har også hatt en hyggelig dialog på epost med Esben hos Cemo, regner med å ta en tur innom der i sommer. Det vil jeg komme tilbake til. Esben sier på epsot; Indisk kaffe er vanskelig å spore da det er mange småbønder som leverer kaffen inn til cooperativer. Det som er spesielt med monsooned malabarkaffe er at den  blir fraktet ned til malabarkysten hvor den  blir lagt til tørking i monsoonvindene som setter i gang en helt spesiell gjæringsprosess i kaffen. Det gir en helt særegen smak i kaffen .
Så dette må prøves, på vår nærbutikk har de et stativ med hele bønner fra Friele, med bla. Indisk Monsooned Malabar. Kjøper med meg et beskjedent volum for å prøve.
Og det må sies å være svært vellyket.
Rund, fyldig kaffesmak, lite syrlighet. Det lille gode syrlige synes jeg setter seg litt på hver side av tungen. Bra ettersmak. Den blir nok kjøpt igjen. Og da ser jeg enda mer frem til møtet med Cemo i Søgne, for da byr det seg sikkert en ny anledning til å smake deres Indisk Monsooned Malabar og andre kaffe sorter ....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar